ندى ندودة مبتدئة
مسآهمـآتــيً $ : : 16 تقييمــيً % : : 35310 سُمّعتــيً بالمّنتـدىً : : 3 أنضمآمـيً للمنتـدىً : : 19/03/2015
| موضوع: روايتي اولى ......... 20/3/2015, 3:31 pm | |
| - اقتباس :
- اقتباس :
- السلام عليكم ورحمة الله
مساء الخير ات على احلى فتوكات النهارده حانزل اول رواية ليا واتمني انها تنول اعجابكم وتشجيعكم. المقدمه احيانا ما يصيبنا القدر بابتلاءات ومحن نقف امامها عاجزين بل قد نظنها نهاية العالم. ولكن.....من يدري؟ فربما تكون بدايه جديدة وامل جديدفمن بين الاشوال تنبت الورود كذلك من قلب المحنه قد تولد المنحه. علينا ان نصبر ونحتسب لنكون اهلا لهذه المنحة الربانية. الفصل الأول استيقظت سارة من نومها على صوت انين صادر من غرفة نوم والدتها قامت من نومها مسرعه واتجهت الي غرفة والدتها وأضاءت نور الغرفه واقتربت من سريرها ووجدتها تتألم بشدة. سارة:ماما؛مالك يا حبيبتي؛هيا الازمه رجعتلك تاني ولا ايه؟ سعاد(والدتها):شكلها كده يا بنتي؛ مش قادرة يا سارة تعبانه قوي. سارة:حالا حاجيبلك دوا الازمه. سعاد:الدوا خلص يا بنتي سارة:امتى ده يا ماما؟ سعاد:النهارده الصبح خدت اخر حبايه مش عارفة بقت بتتكرر عليا كتير اليومين دول ليه؟ سارة:طب يا ماما ما قولتيليش ليه اجيبلك معايا وانا راجعه من الشغل النهارده بس؟ سعادوهي تتألم بشدة:يا بنتي انا حاطلب منك ايه ولا ايه بس؛العلاج بتاعي غالي قوي وانتى مرتبك يا دوب بيكفينا بالعافيه ده لو كفى اصلا. سارة ايه اللي بتقوليه ده بس يا ماما هو انتي ليكي حد غيري تطلبي منه؛ولا انا ليا حد غيرك لو بعد الشر جرالك حاجة أعيش ازاي انا من بعدك؛ ده انا لا اب ولا أخ ولاعم ولاخال يعنى ما ليش غير ك في الدنيا؛ ربنا يخليكي ليا. سعاد: ويخليكي يا بنتي؛ بس انتي لابسه كده ورايحه على فين. سارة: ده سؤال برضه يا ماما؛ اكيد رايحه اجيبلك الدوا. سعاد: معقولة يا بنتى؛ ده احنا تقريبا نص الليل؛ حتروحي فين دلوقتي بس. سارة: امال عاوزاني اشوفك تعبانه كده واقعد اتفرج عليكى؛الصيدليه على اول الشارع حاجيب الدوا وارجعلك علطول. سعاد: طيب يا بنتى خلي بالك من نفسك. سارة: حاضر يا حبيبتي ما تقلقيش عليا وخلي التليفون ده جنبك. سعاد: ربنا ما يحرمني منك ابدا يا سارة ويكرمك ويرزقك بابن الحلال اللى يسعدك ويشيل عنك قادر يا كريم. خرجت سارة مسرعه لتحضر الدواء واخذت تحدث نفسها وهي في طريقها للصيدليه (ابن الحلال اللي بتقولى عليه ده حييجي ازاي بس يا ماما؛ده حتى لو جه حاجهز نفسي منين ده انا مرتبي بيكفي مصاريفنا بالعافيه ؛انا خلاص شلت الموضوع ده من دماغي) افاقت سارة من شرودهاوقد وصلت للصيدليه ولكنها ولسوء الحظ وجدتها مغلقه. زفرت سارة بشدة ثم قالت:و بعد ين؛ما ينفعش ارجع لماما من غير الدوا؛اعمل ايه دلوقتي؛لازم اركب تاكسي واروح لأقرب صيدليه فاتحه واجيبه؛ يعنى لازم تقفل بدرى كده يا دكتور وليد؛امري لله. لم تكد تنهي جملتها حتى وجدت تاكسي يمر بجوارها ؛اشارت للسائق الذي ما ان رأها حتى اوقف التاكسي. ركبت سارة في المقعد الخلفي وطلبت من السائق ان يوصلها لاقرب صيدليه. بعد فترة وجيزة لاحظت سارة ان السائق ينظر لها في مرأة السيارة نظرات مريبه ثم ينظر للشخص الجالس بجواره ويبتسم بخبث. شعرت سارة بالقلق فحدثت السائق قائلة: لو سمحت نزلني هنا السائق: انتى مش قولتي رايحه الصيدلية؛المكان ده مافيهوش صيدليات. سارة(بحده): معلش غيرت رأيي نزلني هنا وخلاص. نظر الرجل الجالس بجوار السائق الي الخلف قائلا لها: هو حد زعلك ف حاجة يا انسه ؛ مش انسه برضه. سارة وقد بدأ القلق يزداد داخلها:_ لو سمحت بقولك نزلني. لكنه لم يرد عليها هذه المرة وانحرف بالتاكسي إلى احد الشوارع الجانبية المظلمه. ارة: لومانزلتنيش دلوقتي حافتح الباب وارمي نفسي من التاكسي السائق: هو دخول الحمام زي خروجه يا حلوة. الشخص الاخر : على فين يا قطه؛ دي السهره لسه حتبتدي فتحت سارة الباب بالفعل وأعادت جملتها الأخيرة على مسامع السائق الذي اوقف التاكسي بالفعل. نزلت سارة مسرعه ولكنهما كانا اسرع منها؛واستغلا خلو الشارع من المارة في هذه الساعة المتأخرة من الليل ووضع احدهما يده علي فمها وحملاها سويا إلى مكان خالي تماما وتناوبا الإعتداء عليها. ظلت سارة تصرخ وتقاوم لكن بنيتها الضعيفة قوة وضخامة الرجلين لم تمكناها من المقاومة اكثر حتى سكن صوتها تماما وسقطت مغشيا عليها................ يتبعع :نسكافيه يمي: | |
|
البنوتة جونيا صديقة المنتدى
مسآهمـآتــيً $ : : 225 تقييمــيً % : : 38557 سُمّعتــيً بالمّنتـدىً : : 8 أنضمآمـيً للمنتـدىً : : 01/06/2014
| موضوع: رد: روايتي اولى ......... 29/4/2015, 5:57 pm | |
| تم التعديل من قبل الانسة شوكولاتة السبب:رد سطحي | |
|