الفصل الاول الحلقة الاولي من رواية " الزواج الممنوع "
" احداث في الماضي "
معلومة " الرواية بيكلموا فيها بالمصري "
الماضي
في إجدي الاياك طانت السيدة هيام تلد اول مولود لها وتصرخ
وفجأة تخرج الطبيبة ببشرة سارة " مبروك يااستاذ سليم مراتك ولدت ولد "
نزلت دموع السيد سليم من الفرحة وهو يسجد ويقول " الحمد الله مراتي قامت بالسلامة
وولدت ولد ربنا يبارك فيه " من ثم نهض وذهب بسرعة لغرفة زوجته واخذ الطفل بين زراعيه
وبدأ يردد في اذنه " اشهد ان لا الاه الا الله وان محمد رسول الله "وقال "سأسميه احمد"
وفي الليل اقام السيد سليم احتفال كبير دعي فيه كل ابناء قريته وبدأت الاغاني تنتشر في جميع انحاء القرية
والجميع سعيد
وبعد مرور سنتين اصبح الولد يستطيع السير علي قدميه وكان يلعب ويلهو في الحديقة وفجأة خرجت والدته لم تراه في اي
مكان في الحديقة بدأت تبحث عنه بخوف في كل مكان إذ احمد اختفي
وفي احدي شوارع القرية كان احمد يتمشي في الشوارع تائه لا يردد غير كلماته " ماما .. ماما عايز ماما "
بصوت البرائة والطفولة وكان هناك امرأة تسير ثرية جدا لا تحمل بسبب وجود مشكلة عندها وعندما شاهدت الطفل المسكين تائه
لم تستطيع التفكير فأخذته لتربيه هي وهربت بسرعة الي مدينة آخري حتي لا يعلم احد انها خطفت الطفل
وفي منزل السيد سليم
كانت السيدة هيام تبكي والسيد سليم يحاول تهدئتها واتصل السيد سليم بالشرطة وبدئوا يبحثوا في كل مكان لكن لا احد يعلم
ولم يري احد الطفل ! حتي يأست الشرطة وقفلت القضية وباتت السيدة هيام حزينة علي فراق ولدها الوحيد
وبعد مرور 3 سنين من فقدان احمد ولدت السيدة هيام بنت وكانت تدلعها كثيرا لانها الوحيدة وتحبها كثيرا
وأسمتها "ريم" كبرت ريم واصبح عندها 17 عام وعلمت قصة اخيها المفقود وحزنت كثيرا
وفي المدينة
كانت السيدة " اميرة " التي اخذت احمد تعيش في منزل كبير جدا جدا لا يوجد معها احدا غير السيد امين الذي كان يعلم سرها
ولديه ولد وبنت لا يعلمان القصة ويظنان ان جون " الاسم الجديد له" ابن السيدة اميرة حقا
والسيد امين دائما كان يجعل اميرة تبكي من كثرة اهانته لها انها خاطفة ويقول لها " زمان اهل الولد بيدوروا عليه عيب عليكي لازم ترجعيه ليهم "
لكن لا فائدة فهي احبت جون كثيرا " امين هو خادم عند اميرة في مقام والدها " مات السيد امين ودفن معه سره
وترك وصيته وكانت السيدة اميرة حزينة وسعيدة في نفس الوقت لان من كان يعلم السر مات ولانه كان في مقام والدها
ترك السيد امين وصيته في منزل مهجور كان له منذ زمن طويل لا ابنته ياسمين تعرف عنها شيئا ولا خان
واصبح جون عنده 19 عام وخان عنده 19 وياسمين عندها 16 عام هم الثلاثة اصدقاء
وجون يعمل عند السيد سليم ولا يعلم ان هذا والده ولا هو يعلم ان هذا ابنه
ووكان السيد سليم يكره ريم ..! والسبب انه لاا يشعر بالابوة نحيتها وكانت دائما السيدة هيام تسأله عن السبب فيجيبها
" لا اشعر بالابوة ناحيتها مثلما شعر بالابوة ناحية احمد ! لا اعلم لما "
وفي الحاضر ..
ريم " ياماما مش عايزاني اروح اجيبلك طلب ولا حاجة ؟"
هيام " اه ياحبيبتي لو سمحتي روحي هاتيلي رز عشان اعمل الاكل "
ريم بخبث " حاضر ياماما "
اخذت ريم المال وذهبت بسرعة ووقفت مع شاب
ريم بسعادة " اخيرا عرفت اهرب من البيت واشوف ♥ امتي بقي نتجوز ياحبيبي "
ويليام ( شخصية مش مهمة ) " ان شاء الله ياقلبي اول ماربنا يفرجها عليا واجمع فلوس اقدر اتجوزك بيها طبعا اول حاجة هعملها
هاجي اطلب ايدك من والدك ^^ "
وكان احدي عاملين السيد سليم يشاهدها معه
ريم " اه نسيت ماما بعتاني اجيب طلب يلا هروح اجيب بسرعة بقي عشان متستغربش انا اتأخرت ليه "
فقبلها ويليام من خدها وقال " هتوحشيني ^^ يا قلبي سلام "
وذهبت ريم وعندما رجعت المنزل
كان السيد سليم ينتظرها وهو غاضب ويتذكر حديث عامله " شفتها ياسيدي وهي واقفة مع راجل
وبيتبادلوا كلمات الحب الحق بنتك قبل ماسمعتها تبقي وحشة والناس مش هتبطل كلام عليها جوزها واخلص منها بسرعة "
ريم بسعادة " بابا ايه ده انت جيت بدري من الشغل نورت .. اعملك شاي ؟ "
وكانت تقترب لتحتضنه فيقوم السيد سليم بصفعها
ريم بصدمة وبكاء " انا عملت ايه يابابا ! "
سليم بغضب " انتي بنت فاجرة وقليلة الادب بتهربي من بيتك تقابلي الشباب هتعملي ايه لما يقولوا عليكي مش محترمة
واني معرفتش اربيكي "
ريم ببكاء وصراخ ونفاذ صبر " انت عمرك ماحبيتني اساسا ليه مهتم بيا ؟ لو فيه كلام هيتقال فهيتقال عليا انا مش هيتقال عليك
واه انا بحب ويليام وهتجوزو يابابا ومحدش هيقدر يمنعني .. بعدين انت ليه طول عمرك بتفكر في نفسك وبس عمرك مافكرت
انا بحس بإيه ولا نفسي في ايه عمرك ماحسستني بحنانك ليه نفسي اعرف ولا كان نفسك في ولد ؟ وبتكره البنات "
سليم بصراخ " اخرسي يا قليلة الحياء"
فتأتي هيام بسرعة علي صراخهم
هيام بخوف " ايه الي حصل .. ينهاري مالك يا ريم ياقلبي بتعيطي ليه ايه الي حصل يا سليم زعقتلها ليه ؟"
فتركتهم ريم وهي تبكي ودخلت غرفتها وغلقت علي نفسها وبدأت بالبكاء
هيام " ايه الي حصل يا سليم رد عليا "
سليم " بنتك يا هانم بتهرب من البيت عشان تقابل عشيقها وانتي ولا دارية "
هيام " وفيها ايه لما تحب الحب مش حرام ولا عيب ياسليم انت ممكن تنضحها براحة لكن بزعيق كدة عمرها ماهتسمعلك
انت ليه بتكرها ياسليم فيه ايه حرام عليك ده لو مش بنتك كنت هتعاملها احسن من كدة "
سليم " البنت دي انا هجوزها بأسرع وقت قبل ماتسوء سمعتي قدام البشر "
هيام " لا ياسليم مش هتجوزها لحد مش بتحبو وغضب عنها "
سليم " والله هجوزها غصب عينك وعينها وهنشوف "
وترك المنزل ورحل
وكانت ستذهب الي الغرفة لتراضي ريم لكن فجأة يرن جرس المنزل
ففتحت هيام الباب فكانت جارتها الشيماء
هيام " اهلا بيكي يا شيماء"
شيماء " مفيش داعي تمثلي اننا اصحاب انا ماصدقت جوزك خرج ياختي "
هيام " عايزة ايه يا شيماء مش كفاية الي بتاخديه مني كل شهر مش اديتك الشهر ده حقك بزيادة
عايزة ايه دلوقتي ؟"
شيماء " والله يختي ماكفوني انا عايزة كمان 500 ج غير بتوع الشهر "
هيام " امشي من هنا ومفيش حاجة من دي هتاخديها "
شيماء " ماشي اقفلي الباب بس ابقي عارفة اول ماتقفلي هفضحك وهفضح سرك في كل مكان "
هيام بخوف " خلاص خلاص اسكتي هديكي الي تعوزيه بس اقفلي بقك"
----------------------
من يوم شمسه ما غابت عني عيني ما شافت نوم بمشي وبرجع نفس مكاني مهما بلف وادور
إحساس بالعجز بيخنقني متكتف مسجون زي الطير اللي بيتمنى يطير بجناح مكسور
كل حاجة بينا لسه بتفكرني بيه ضحكتة اللي فوق شفايفه وسلام ايديه
فاكر الكلام اللي قولته ليه والشوق في عنيه كل حاجة بينا لسه بتفكرني بيه ضحكتة اللي فوق شفايفه وسلام
اه مش عارف أعيش من بعده أنا مش عارف أموت والناس حواليا بتتكلم وانا مش سامع صوت
زي ما أكون تمثال من شمع تشوفه تقول إنسان ممكن تبقى ملامحة بتضحك ومن جواه بيموت تعبان
كل حاجة بينا لسه بتفكرني بيه ضحكته إللي فوق شفايفه وسلام إيديه
فاكر الكلام إلي قولته ليه والشوق في عنيه
/،،/،،،/،،،،/،،،/،،،،//،،،،،/
رأيكم في الحلقة الاولي ؟؟
ايه هو سر هيام ؟؟